piątek, 11 listopada 2022

POLSKIE I NARODOWE
MOTYWY NA POCZTÓWKACH


W swoich zbiorach mam wiele pocztówek z motywami polskimi i narodowymi. Z okazji dzisiejszego Święta Niepodległości prezentuję niektóre z nich. Wszystkie są bez obiegu.


Pierwsza pocztówka przedstawia zdjęcie Józefa Piłsudskiego z 1928 r. autorstwa Roberta Sennecke. Na drugiej obraz Wojciecha Kossaka "Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance"





BARWY OJCZYSTE
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste,
Piękne są nasze
barwy ojczyste
(Czesław Janczarski )







Mazurek Dąbrowskiego - słowa napisał Józef Wybicki w 1797 roku. Oficjalnym hymnem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej stał się od 1927.



Legenda o powstaniu państwa polskiego i założeniu pierwszej stolicy - Gniezna. Na rewersie tej pocztówki znajduje się tłumaczenie legendy na język angielski.

















POLSKA
Ryszard Przymus

Polska - to taka kraina, 
która się w sercu zaczyna.                
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska - Ojczyzna...
Kraina, która się w sercu zaczyna.









NIE PYTAJ O POLSKĘ
Grzegorz Ciechowski

Nie pytaj mnie, dlaczego jestem z nią,
Nie pytaj mnie, dlaczego z inną nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego myślę że,
Że nie ma dla mnie innych miejsc.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się.





OJCZYZNA
Maria Konopnicka

Ojczyzna moja – to wioski i miasta,
Wśród pól lechickich sadzone od Piasta;
To rzeki, lasy, kwietne niwy, łąki,
Gdzie pieśń nadziei śpiewają skowronki.
Ojczyzna moja – to praojców sława,
Szczerbiec Chrobrego, cecorska buława,
To duch rycerski, szlachetny a męski,
To nasze wielkie zwycięstwa i klęski.



ZIEMIA RODZINNA
Ludmiła Marjańska

Ziemio, na której rosnę                                        
Ojczyzno! Kocham cię całą:
każdą twoją jodłę i sosnę,
zielony dąb, brzozę białą.
Wszystkie twe drzewa.
I ptaki przelatujące pod niebem.
Nawet chwasty, chabry i maki.
I zboże, które jest chlebem.
Kocham rzek twoich wody
i mazowieckie piachy.
Owocujące ogrody
i złote, wiślane łachy.
Góry, gdy jesień je złoci
i kiedy śpią zimą- w śniegu.
I łąki pełne stokroci
i domy Zagłębia Śląskiego.









Polska
Mieszkam w Polsce
Mieszkam w Polsce
Mieszkam
Tu tu tu tu
(sł. Kazik Staszewski) 



                        TO JEST POLSKA
Zbigniew Jarzyna

Kiedy nagle las zaszumi,
mowę sosny gdy zrozumiesz...
To jest Polska.
Gdy zobaczysz gdzieś topole
królujące ponad polem...
To jest Polska.
Ujrzysz biały krzyż wycięty,
hełm i pod nim piasek święty...
To jest Polska. 




POJEDZIEMY W CUDNY KRAJ
Maria Konopnicka

Patataj, patataj,
pojedziemy w cudny kraj!

Tam gdzie Wisła modra płynie,

Szumią zboża na równinie,

Pojedziemy, patataj...
A jak zowie się ten kraj? 









"Nad Wisłą, Odrą i Bałtykiem
Pośród zielonych lasów, łąk
Jest kraj przecudny w swej urodzie
A w nim schronienie – polski dom."
(sł. Michał Witek)






                                




"Nie tylko kraj ten, w którym żyjecie,
Ojczyzną waszą się zowie:
Bo jest i druga ojczyzna, dziecię,
Co w polskim mieści się słowie.

Z głębi serc polskich, nurty żywemi
Rwie się jak rzeka wspaniała:
To mowa ojców, co naszej ziemi
Nazwisko „Polski” nadała."
(sł. Władysław Bełza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

KSIĄŻKI NA OBRAZACH

23 KWIETNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI Lubię pocztówki z motywem książek, więc nie mogłam przepuścić tak wyjątkowej okazji jaką jest dzisiejsz...